Intel pensionerar namnen Celeron och Pentium

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Ja. Intel goes full retard.

Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Hade en celeron 1998.
Fy fan vad den sög 😂

Bort med skiten 👏

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Celeron borde bli core i1 och pentium i2

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Pentium III, 550 MHz. 😎

Datorn kostade totalt 38000 kronor från slutet av 90-talet, avbetalning genom jobb.

Det värsta är att den datorn inte höll i mer än ett par år förmodligen. Min 486:a som kostade ungefär lika mycket höll sig i ett år sen var den för långsam.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vettigt kan jag tycka

i3-i5-i7-i9 med otaliga siffror efter borde räcka för klassificering på konsumentsidan.

Visst var det bara Pentium ett tag efter DX4? Celeron var väl ett svar för att smacka till konkurrensen i budgetsegmentet (AMD k6 upp till version 3). Celeron var nog inget Intel ville ha om man säger så. Lite test med on die cache var det ju också förstås. Hade de inte haft konkurrens från AMD så hade de nog skippat celeron ändå…

AMD gjorde samma visa med Athlon/Duron lite längre fram. Kommer inte ihåg varför de tyckte den behövdes egentligen. Måste mest ha ätit av deras XP serie. Kanske någon mental ersättare för k6 serien?…Möjligt att det återvanns halvkassa XP den vägen. Det skulle varit kul att se den kalkylen hopsamlad. Sälja trasigt kisel billigt kontra äta försäljning av dyrare XP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minns när päronen köpte en pentium 120Mhz 32Mb ram 6Mb ATI Rage för 100 år sedan, ojoj vad kul man hade med den. Quake1-2, Jediknight, en massa RTS som RA1 SC1 Total Annihilation samt Diablo2 nöttes flitigt. Var först när Unreal kom som den inte mäktade med alls även om man fick i ett voodoo2

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en pentium men farsan hade en Pentium med windows XP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det ska bli lättare att veta vad som är vad, så vi ger allt samma namn!

Jag vet inte hur tydligt det var med dessa namn heller; "Pentium" och "Celeron" har ju i modern tid återanvänts som något slags budgetsegment som levt parallellt med varandra.
På just den punkten tror jag faktiskt det kan vara lättare förstå med enbart ett budgetsegment och typ modellnummer som indikerar nivå jämfört varandra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att den hette pentium var för att det var femte generationens intel processor när den lanserades 1993.
Det känns som att det har runnit en hel del vatten under broarna sen dess

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur tydligt det var med dessa namn heller; "Pentium" och "Celeron" har ju i modern tid återanvänts som något slags budgetsegment som levt parallellt med varandra.
På just den punkten tror jag faktiskt det kan vara lättare förstå med enbart ett budgetsegment och typ modellnummer som indikerar nivå jämfört varandra.

Fair enough, indelningen i Pentium Silver och Gold är inte heller sådär värst självklar. Mycket beror väl på hur de märker upp inom "Intel Processor"-segmentet, men det blir ju väldigt viktigt med tydliga modellnummer för att det ska hjälpa.

Permalänk
Medlem

Varför inte vara kalla dem ’Core i1 xxyy’ så sjukt jobbigt att alla ska vara så dåliga på namnscheman…

Permalänk
Medlem

Har goda minnen från både pentium 2 och 4

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte vara kalla dem ’Core i1 xxyy’ så sjukt jobbigt att alla ska vara så dåliga på namnscheman…

Ja, det vore väl allra tydligast

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Själv har jag inga Pentium-minnen, gick rakt från Zilog Z80 till Motorola 68k och slutligen en AMD K6 233MHz. Höll mig till AMD fram tills Core-serien släpptes. Många vänner med Pentium så klart.

Intel valde ju att själva sumpa varumärket genom att sätta det på budgetprylar istället för premiumsegmentet.
Frågan är varför de gjorde så när de redan hade budget-celeron och premium-pentium.

Sen kan jag tycka det är tråkigt att de inte körde vidare på namngivningen.
8086
286
386
486
Pentium (penta = 5)
Lagom till x86-64 borde vi fått Hexium (eller någon annan variant på 6), men istället körde Intel vidare på Pentium tills det blev Core och nament fick symbolisera budget.

Problemet var väl att det gick dåligt att varumärkesskydda sifferkombinationerna.

Permalänk
Medlem

Kramar mina 2 socket 4 Pentium 60 och 66 MHz.
Båda har FDIV buggen!

Så urbota dumt av Intel att dels förstöra Pentium märket med patetiska modeller, och sedan att avveckla det.
Pentium var ju faktiskt en revolution när den kom.
Prestandaökningen var ju enorm, kanske det största generationssteget någonsin bland konsumentmodeller (?).
När Pentium släpptes så harvade ju 486'orna på i 33MHz.
Och inte nog med att frekvensen dubblades, den körde ju med pipelines (Superskalär) som i bästa fall klarade 2 instruktioner per klockcykel.
Pentium var helt enkelt fantastisk.
Tiden på prestandatronen var dock kortvarig, Intel hade ju redan nästa generation på G!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Sen kan jag tycka det är tråkigt att de inte körde vidare på namngivningen.
8086
286
386
486
Pentium (penta = 5)
Lagom till x86-64 borde vi fått Hexium (eller någon annan variant på 6), men istället körde Intel vidare på Pentium tills det blev Core och nament fick symbolisera budget.

Om de hade fortsatt enligt tidigare upplägg och låtit "Pentium" bara vara ett annat sätt att formatera generationssiffran så hade vi ju fått "Hexium" långt tidigare än x86-64 var en grej.
"Hexium" hade ju varit ett faktum i och med Pentium Pro (annorlunda positionerad visserligen) samt Pentium 2.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Att den hette pentium var för att det var femte generationens intel processor när den lanserades 1993.
Det känns som att det har runnit en hel del vatten under broarna sen dess

Man kanske ska klargöra "femte generationen" sedan 80186. Dvs. femte generationen x86-CPU.
Egentligen sjätte generationen om man räknar 8088 och 8086.
Tror inte intel räknar generationerna 4004, 8008 etc, då dessa inte var x86.

Just "Pentium" infördes för att inte Intel kunde varumärkesskydda 80586. De ville spärra AMD, Cyrix etc. att tillverka och sälja CPU som hette snarlikt/samma.

Rätt bra att "Pentium" försvann, många äldre (lite dåligt insatta i CPU-svängen) tror att Pentium fortfarande är en "bra" CPU.
Min gamle far beställde i somras en desktop med Pentium. Fick honom att returnera den, och han skaffade en 12700 i stället.
Han trodde att "Pentium" fortfarande var top of the line. Datorn han skrotade var en Haswell i5 4400-någonting. Hade blivit tråkigt för honom om han ersatt en Haswell-i5 med en Pentium... Så det är jättebra att namnet Pentium blir skrotat!
Celeron kunde fått "leva kvar", för den vet "alla" att den är dålig. Farsan skulle aldrig köpa en Celeron exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om de hade fortsatt enligt tidigare upplägg och låtit "Pentium" bara vara ett annat sätt att formatera generationssiffran så hade vi ju fått "Hexium" långt tidigare än x86-64 var en grej.
"Hexium" hade ju varit ett faktum i och med Pentium Pro (annorlunda positionerad visserligen) samt Pentium 2.

Helt rätt, blunder av mig.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Man kanske ska klargöra "femte generationen" sedan 80186. Dvs. femte generationen x86-CPU.
Egentligen sjätte generationen om man räknar 8088 och 8086.
Tror inte intel räknar generationerna 4004, 8008 etc, då dessa inte var x86.

Om vi nu ska nörda ner oss i det där så var väl just 80186 ett tydligt sidospår; något slags embedded/mikrokontroller-variant av 8086 snarare än en egen generation i samma mening som övriga, och dessutom då inte lämpad för PC-plattformen.

Så 8086/8088 (även 80186 om man prompt vill inkludera den), 80286, 80386, 80486, Pentium är faktiskt en mer lämplig sekvens.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Underbart för intels PR, nu kommer "Intel cpu" betyda "Skit cpu"

Intel borde istället ha nån regel som förhindrade Acer från att stoppa enkärniga celeron Nxxx cpu'er i 17tums laptoppar.
samma sak med AMD, acer har haft en del 17 tummare med E1 skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Vettigt kan jag tycka

i3-i5-i7-i9 med otaliga siffror efter borde räcka för klassificering på konsumentsidan.

Visst var det bara Pentium ett tag efter DX4? Celeron var väl ett svar för att smacka till konkurrensen i budgetsegmentet (AMD k6 upp till version 3). Celeron var nog inget Intel ville ha om man säger så. Lite test med on die cache var det ju också förstås. Hade de inte haft konkurrens från AMD så hade de nog skippat celeron ändå…

AMD gjorde samma visa med Athlon/Duron lite längre fram. Kommer inte ihåg varför de tyckte den behövdes egentligen. Måste mest ha ätit av deras XP serie. Kanske någon mental ersättare för k6 serien?…Möjligt att det återvanns halvkassa XP den vägen. Det skulle varit kul att se den kalkylen hopsamlad. Sälja trasigt kisel billigt kontra äta försäljning av dyrare XP.

K6-III kostade $400 vid släpp, så den var ingen budget när den kom. Den skulle tävla med Pentium II. Hade dock en helt annan typ av FPU som faktiskt inte var sämre, men 3d-spel var i stort sett bara skrivna för Pentiums FPU. K6-III blev dock budget rätt snabbt, bara ett år efter släpp eller något sådant. AMD tvingades kapa priserna just på grund av FPU. (Jag gick över från Pentium I till K6-III när priserna föll, kan ha varit 1998-99 kanske)

K6-III var mellanklass mer än budget. K6-2 var budget. Faktiskt exakt samma CPU som K6-III men med avaktiverat L2-cache.
Går enkelt att aktivera en K6-2 så den blir en K6-III. Så här gör man. Visste inte om knepet då, annars hade jag sparat en tusenlapp och köpt en K6-2+ och moddat den. Däremot körde jag "blyertstricket" på en Duron lite senare, och låste upp FSB så den i princip blev en Athlon. Var lätt att överklocka AMD på den tiden! Duronen bytte jag till en Athlon 2400+ när priserna föll på den. (Samma mobo och samma socket). Blev ett lyft på 100%! Sorry att jag blev nostalgisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi nu ska nörda ner oss i det där så var väl just 80186 ett tydligt sidospår; något slags embedded/mikrokontroller-variant av 8086 snarare än en egen generation i samma mening som övriga, och dessutom då inte lämpad för PC-plattformen.

Så 8086/8088 (även 80186 om man prompt vill inkludera den), 80286, 80386, 80486, Pentium är faktiskt en mer lämplig sekvens.

Minns jag inte helgalet så var den svenska skoldatorn Compis baserad på 80186. Den kunde köra en variant på DOS, så det var en riktig CPU, inte någon embedded/mikrokontroller från början. Har för mig att Compis mest körde COMAL. Just på grund av kompatibilitetsproblemen. Den fick leva vidare som "mikrokontroller/embedded" då den visade sig inte vara 100% IBM-kompatibel. Den var ett sidospår/ett misslyckande från Intel. Så kanske därför de vill glömma den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

K6-III kostade $400 vid släpp, så den var ingen budget när den kom. Den skulle tävla med Pentium II. Hade dock en helt annan typ av FPU som faktiskt inte var sämre, men 3d-spel var i stort sett bara skrivna för Pentiums FPU. K6-III blev dock budget rätt snabbt, bara ett år efter släpp eller något sådant. AMD tvingades kapa priserna just på grund av FPU. (Jag gick över från Pentium I till K6-III när priserna föll, kan ha varit 1998-99 kanske)

K6-III var mellanklass mer än budget. K6-2 var budget. Faktiskt exakt samma CPU som K6-III men med avaktiverat L2-cache.
Går enkelt att aktivera en K6-2 så den blir en K6-III. Så här gör man. Visste inte om knepet då, annars hade jag sparat en tusenlapp och köpt en K6-2+ och moddat den. Däremot körde jag "blyertstricket" på en Duron lite senare, och låste upp FSB så den i princip blev en Athlon. Var lätt att överklocka AMD på den tiden! Duronen bytte jag till en Athlon 2400+ när priserna föll på den. (Samma mobo och samma socket). Blev ett lyft på 100%! Sorry att jag blev nostalgisk.

Jag köpte en K6-III direkt vid släpp. Har den liggandes än idag.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Däremot körde jag "blyertstricket" på en Duron lite senare, och låste upp FSB så den i princip blev en Athlon.

AMD Duron Spitfire har 64 KB L2 cache jämfört med 256 KB på AMD Athlon Thunderbird.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Networker:

K6-III kostade $400 vid släpp, så den var ingen budget när den kom. Den skulle tävla med Pentium II. Hade dock en helt annan typ av FPU som faktiskt inte var sämre, men 3d-spel var i stort sett bara skrivna för Pentiums FPU. K6-III blev dock budget rätt snabbt, bara ett år efter släpp eller något sådant. AMD tvingades kapa priserna just på grund av FPU. (Jag gick över från Pentium I till K6-III när priserna föll, kan ha varit 1998-99 kanske)

K6-III var mellanklass mer än budget. K6-2 var budget. Faktiskt exakt samma CPU som K6-III men med avaktiverat L2-cache.
Går enkelt att aktivera en K6-2 så den blir en K6-III. Så här gör man. Visste inte om knepet då, annars hade jag sparat en tusenlapp och köpt en K6-2+ och moddat den. Däremot körde jag "blyertstricket" på en Duron lite senare, och låste upp FSB så den i princip blev en Athlon. Var lätt att överklocka AMD på den tiden! Duronen bytte jag till en Athlon 2400+ när priserna föll på den. (Samma mobo och samma socket). Blev ett lyft på 100%! Sorry att jag blev nostalgisk.

Jag köpte en k6-3 450 när det begav sig och om jag minns rätt så kostade den 4500 spänn på inet, ringön. Borde varit 99. Det var det snabbaste AMD hade innan Athlon slot-a släpptes. Det var en kort tid som den var creme de la creme.
Jag tittade aldrig tillbaka riktigt på den för än långt senare när det blev Retro. Nu har jag flera stycken

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det hade varit mer logiskt att låta Pentium och Celeron namnen leva kvar under 12000/13000 Alder Lake/Raptor Lake serierna och i så fall byta namn till 14000 serien Meteor Lake(?).

På stationära sidan så skulle det i så fall komma i samband med sockel byte.
Samt att Raptor Lake är väl i stort sett Alder Lake med fler E kärnor och mer cache?
Samt att vissa Core 13000 processorer i lägre prisklasser fortfarande skulle vara Alder Lake?

Medan Meteor Lake(?) får lite större skillnader?

Hade känts mer logiskt att göra det i samband med ett sånt generationsskifte.
Istället för att byta "mitt i".

Skrivet av DerpMcDerp:

Linus reaktion på detta var rätt bra. Kommer inte ihåg ordagrant som sas men var i linje med - Varför vill man att "Intel Processor" ska vara synonymt med budget/low end. Han har en bra poäng.

Ja samt att kanske hitta på något bättre namn för budget processorerna än att kalla dem Intel Crap Processors eller dylikt.

Skrivet av medbor:

Varför inte vara kalla dem ’Core i1 xxyy’ så sjukt jobbigt att alla ska vara så dåliga på namnscheman…

Ja samt om de gett sig själva ett år extra och några miljoner dollar extra i utvecklings/marknadsföringsbudget så hade de kanske kommit på ett bättre namnschema.
Exempelvis likt det medbor föreslår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Jag köpte en k6-3 450 när det begav sig och om jag minns rätt så kostade den 4500 spänn på inet, ringön. Borde varit 99. Det var det snabbaste AMD hade innan Athlon slot-a släpptes. Det var en kort tid som den var creme de la creme.
Jag tittade aldrig tillbaka riktigt på den för än långt senare när det blev Retro. Nu har jag flera stycken

Köpte i datoraffär cirka 98-99 som inte längre finns kvar på Vasagatan i Göteborg. Minns jag rätt kostade den hälften av vad den billigaste P2 kostade. P2 krävde också nytt moderkort. Hade redan Supersocket7-kort hemma, ett Asus. CPU kostade 2000kr. (Motsvarar nog 5000kr minst i 2022-kronor). Den spöade P2 på allt, förutom 3d-spel. Men berodde på att spelen var optimerade/gjorda för intels FPU-arkitektur för Pentium. Förenklat förklarat.

Hoppade över AMD-uppdateringar tills Socket A infördes. (Såg ut som Supersocket 7 i princip). Men var både snabbare och billigare än slot A.

Återgick till att bygga intelburkar först år 2010, när Nehalem släpptes. (i5-750 blev det då.)
Mellan 1999-2009 var det AMD för hela slanten för mig. De var rätt bra, framförallt prisvärda.

Numera bygger jag intel och AMD varje år. (Ja, jag vet att det är galet, men som "svensk måste man ju vara neutral"..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Networker:

Köpte i datoraffär cirka 98-99 som inte längre finns kvar på Vasagatan i Göteborg. Minns jag rätt kostade den hälften av vad den billigaste P2 kostade. P2 krävde också nytt moderkort. Hade redan Supersocket7-kort hemma, ett Asus. CPU kostade 2000kr. (Motsvarar nog 5000kr minst i 2022-kronor). Den spöade P2 på allt, förutom 3d-spel. Men berodde på att spelen var optimerade/gjorda för intels FPU-arkitektur för Pentium. Förenklat förklarat.

Hoppade över AMD-uppdateringar tills Socket A infördes. (Såg ut som Supersocket 7 i princip). Men var både snabbare och billigare än slot A.

Återgick till att bygga intelburkar först år 2010, när Nehalem släpptes. (i5-750 blev det då.)
Mellan 1999-2009 var det AMD för hela slanten för mig. De var rätt bra, framförallt prisvärda.

Numera bygger jag intel och AMD varje år. (Ja, jag vet att det är galet, men som "svensk måste man ju vara neutral"..

Fanns många fina datorbutiker i Götet då. Minns speciellt Diavolo vid Chalmers där jag köpte ett geforce 256 vid släppet. Den du far efter på Vasagatan tror jag var någon av de större kedjorna som inte finns sedan länge, hade en vän som jobbade där. Kommer inte på namnet..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Fanns många fina datorbutiker i Götet då. Minns speciellt Diavolo vid Chalmers där jag köpte ett geforce 256 vid släppet. Den du far efter på Vasagatan tror jag var någon av de större kedjorna som inte finns sedan länge, hade en vän som jobbade där. Kommer inte på namnet..

Var bokstavligt talat en "källarbutik", för man fick gå ner en trappa under trottoarnivå. Köpte ett Nvidia TNT vid samma tillfälle jag köpte K6-III. Geforce256 hade inte släppts, TNT2 hade precis släppts, så TNT var ett par hundra spänn billigare på rea. CPU var på 450MHz. Gick halvstabilt att överklocka till blygsamma 500MHz, men blåskärmade "för ofta" för min smak vid 500MHz.
Win98 blåskärmade då och då, men fick ner blåskärmarna till nästan noll innan jag gick över till WinXP. (Därimellan kom ett nytt moderkort samt en "blyertspenne-upplåst" Duron.

Därefter köpte jag samma dag en Athlon "XP", tror det var en 2400+, och köpte XP-licens och ny låda. Det var på inet på Hisingen. Måste varit runt 2001. Fortfarande ASUS-mobot, men med SDR RAM på 133MHz. Gick över till DDR först 2004. Även då var inte intel något alternativ, beroende på dubbla priset på både P4 och moderkort, samt deras "rambusminnen" som i prisskillnad idag är värre än skillnaden mellan DDR4 och DDR5. Intel presterade inte bra heller, AMD med DDR2-minnen kostade hälften mot intels P4.

"intel-skatt" pratade vi om på den tiden. Sedermera visade sig att intels dyra P4-plattform var ganska kass. Förutom svindyr. Billiga AMDS slog intel där. Nåja, sorry för gamla minnen, men sådana dyker upp i skallen när det händer saker på CPU-fronten. Även sådana obsoleta saker som Pentium och att namnet försvinner..

Hade 512MB RAM redan vid sekelskiftet, Win98 funkade bra på det, trots att folk säger att win98 blåskärmar på 512MB RAM. Det jag jag däremot märkte av, var att AMD K6-III gick cirka 5-10 procent långsammare med 512MB RAM jämfört med 256MB RAM.

Phils Computer Lab på YT har i "modern tid" testat saken och kommit fram till samma som jag upplevde 1999. Med K6-III ska man ha 256MB RAM.

Nåja, det här var en massa nostalgisk svammel, sorry för det. Igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

AMD Duron Spitfire har 64 KB L2 cache jämfört med 256 KB på AMD Athlon Thunderbird.

Fast på den tiden gjorde det inte så mycket med level-2 cache. Märkligt nog. Gjorde bara några enstaka FPS i realiteten. Det som var viktigt på den tiden var frekvensen på CPU samt FSB. Fick man upp den, gick billig CPU lika bra som en dyr.

Celeron (hette den A300, den berömda?) hade ju ingen "cache" att tala om, i princip en PII men utan L2-cache. Överklockad, den var lätt att överklocka, slog den den multiplar dyrare PII som hade 256kB L2 cache, men gick i halv frekvens mot CPU. Så cache var inte jätteviktigt på den tiden, bara det fanns L1-cache.